januari 12, 2012

Hövding, grundare Anna Haupt & Terese Alstin



I Svenska Dagbladets blogg idag skriven av Erica Treijs är grundarna till Hövding Anna Haupt och Terese Alstin hyllade för sin nominering till årets främsta designinnovationer:
"När Designmuseum i London i dag offentliggjorde listan på årets främsta designinnovationer fanns svenska cykelhjälmen Hövding med bland de nominerade. Hövding är egentligen en airbag för huvudet, som innan olyckan är framme, ser ut som en krage. Bakom den svenska innovationen återfinns Terese Alstin och Anna Haupt, som ägnade sju år åt att utveckla idén. I dag är Hövding en produkt som fått mycket uppmärksamhet världen över.
Men enligt Anna Haupt är det ändå erkännandet på hemmaplan som betyder mest.
– Företaget har funnits i sju år. I början finansierade vi hela vår verksamhet med prispengar och förstås är alla nomineringar viktiga, men vi är nog lite bortskämda med uppmärksamhet också vid det här laget.
När de lanserade Hövding i oktober 2010 kom reaktionerna omedelbart och de kontaktades av journalister och andra intresserade från Kanada och Japan inom bara några timmar. Nu hör både prisregn och uppmärksamhet till vardagen. Totalt har de håvat hem prissummor på över en och en halv miljon, där en av grundplåtarna var en penninginjektion på 300 000 kronor från Vinnova.
– Vi är förstås oerhört tacksamma, men utanför våra gränser ser man på Sverige som ett självklart säkerhetsland. Här hemma kan vi fortfarande bli förminskade till ”två tjejer från Malmö som kommit på en grej”, säger Anna Haupt.
Vet ni att Hövding verkligen fungerar?
– Hittills har vi sålt drygt 400 ”hövdingar” och fem har skickat in sin ”svarta låda” efter att de varit med om en olycka där hjälmen fungerat.
Nästa steg för Anna Haupt och Terese Alstin är att få igång sin webbshop och till våren kommer Hövding att gå att köpa, förutom på Designtorget även på utvalda mode- och designbutiker.
Är det inte dags att exponera er produkt även i cykelbutiker?
– Vi vänder oss främst till de som inte använder cykelhjälm i dag och stört intresse har vi sett från de som cyklar i vardagen, till jobbet eller till och från skolan.  Vi har heller inte testat produkten på sportcyklister, som sannolikt är ganska nöjda med det traditionella hjälmutbudet.
Vad är nästa steg?
– Vi planerar en ny kollektion till hösten där vi hoppas kunna samarbeta med ett modevarumärke. Annars är väl målet att bli nästa stora svenska exportbolag, säger Anna Haupt."
Läs mer om deras spännande resa på hemsidan Hovding.se. Där kan du också se hur Hövding fungerar. Heja Terese & Anna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar